«Όμως ο Wilhelm von Weiler, ο Γουλιέλμος Βάϊλερ, δεν ήταν μόνο ένας άριστος αξιωματικός του σώματος του μηχανικού στα τέσσερα χρόνια δράσης του στην Αθήνα και στα υπόλοιπα τέσσερα στη Σύρο… επιμελής, δραστήριος, ευσυνείδητος και ακάματος. Ήταν και ένας ωραίος ζωγράφος όπως φαίνεται με τα έργα νερομπογιάς που μας έχει αφήσει…»
«Ως προς την ποιότητα της λοιμοκάθαρσης που γινόταν σε αυτό το πρώτο λαζαρέτο της Ερμούπολης, τα πρώτα χρόνια του νέου κράτους, δηλαδή από τα 1828-1840, δε φαίνεται να διαφέρει και πολύ από εκείνη που βρήκε ο Gosse το 1827-1828. Αυτό το μαρτυρεί όλη η ταξιδιωτική φιλολογία της εποχής, άθλιο το ανεβάζουν, φριχτό το κατεβάζουν όλοι οι ταξιδιώτες…»
«Δεν γνωρίζω την ετυμολογία της λέξης «μόρτης». Σήμερα τη χρησιμοποιούμε στη γλώσσα μας για αν δείξουμε τον «μάγκα», τον «εντάξει τύπο», τον ατρόμητο άνθρωπο. Αν λάβουμε υπόψη ότι η λέξη έχει άμεση σχέση με την ιταλογαλική λέξη για το θάνατο, mort-morte, καθόλου δεν αποκλείεται, η είσοδός της στη γλώσσα μας, να έχει γίνει από την πόρτα των λαζαρέτων…»
«Το φάντασμα της χολέρας μας είχε ήδη τρομερά στροβιλίσει στην Κωνσταντινούπολη και ήδη πολύς λόγος εγίνετο στη Σμύρνη για τα προφυλακτικά μέτρα εναντίον της, τα πλοία που ήρχοντο από τον Βόσπορο υπόκεινταν σε αυστηρή εξέταση από τις υγειονομικές αρχές… Δεν ήθελα να αφήσω να καταστραφεί το ταξίδι μέσα από το Αρχιπέλαγος…»
«Παντού η Μεσόγειος και το δικό μας Αιγαίο μοσχοβολάει ασβέστη και ξύδι. Τα πρώτα και βασικά μέσα για την καθαριότητα και την απολύμανση, για την προφύλαξη από την αρρώστια. Και αν πολλά λαζαρέτα έχουν εξαφανιστεί από τη φθορά του χρόνου, μένουν τα ασβεστωμένα σπίτια, οι ζαχαρένιοι οικισμοί του Αιγαίου που έβλεπε το 1858 ο Melville…»
Ντοκιμαντέρ “Ταξίδι στο χρόνο με αφορμή ένα κτήριο” – Ενιαίο Ειδικό Επαγγελματικό Γυμνάσιο & Λύκειο Σύρου [αγγλικοί υπότιτλοι]
Φωτογραφίες & κείμενα – Θωμάς Δρίκος
Καλλιτεχνική επιμέλεια – Ελισάβετ Παπαγεωργίου
Sign up for Eye’s Walk Digital Festival’s newsletter.
Be the first one to know our next events and projects!